miért jó, hogy

egy muszlim, tatár származású nőt jelölnek miniszterelnöknek Romániában?

Tudom, tudom. Van egy csomó érv ellene. Hogy ez csak látszat-multikulti (ami részben igaz). Hogy ő csak egy báb (valószínűleg ez is igaz). Hogy Dragnea haverja (efelől semmi kétség, éljen a nepotizmus).

De ettől függetlenül van néhány szempont, ami miatt – ha Iohannis jelöli – mégis fontos lehet.

  1. Az a tény, hogy nő. Persze ennek is inkább szimbólum-értéke van, de maga az a tény, hogy egy pártban felmerült, hogy akár nő is lehet a miniszterelnök. Hiányoznak Romániában (is) a (hiteles) női politikusok. De ez talán kevésbé érdekes.
  2. Sokan (főleg külföldiek, akik nem ismerik a román viszonyokat) arra számítanak, hogy ez majd más kisebbségeknek is jó lesz, hogy a miniszterelnök egy kisebbség tagja. Szerintem ez nincs így, már sokszor bebizonyosodott, hogy attól, mert valaki a saját kisebbsége problémáira érzékeny, még egyáltalán nem biztos, hogy más kisebbségekre is az. Ld. az erdmagy társadalom jelentős részének buzizását. Valószínűleg más kisebbségekkel sincs ez másképp. Az a tény, hogy egy kisebbség tagja vagy, még – abszolút értékben – nem tesz téged érzékennyé más kisebbségek problémáira. Ugyanakkor a dobrudzsai tatárok egy viszonylag kicsi kisebbség (szemben a magyarokkal), akiknek nincsenek revizionista elképzeléseik, és még a legvadabb román se mondhatja, hogy fenyegetést jelentenének a román nemzetállamra (szemben pl. a magyarokkal, ahol ez egy nagyon kényes kérdés, hogy ki kihez lojális). De maga az a tény, hogy a hölgynek nem román neve van, felhívja a figyelmet a tényre, hogy Romániában élnek kisebbségek (sokak számára ez nem teljesen egyértelmű), bonyolult, többrétű identitással, és nem lehet mindenkit begyömöszölni a román vagyok mert román a  buletinem és ha román vagyok akkor ortodox sémába.
  3. Nekem a legfontosabb mégis az, hogy a hölgy rendelkezik muszlim identitástudattal (most ne menjünk bele abba, hogy mit is jelent a vallás gyakorlása, és hogy ha készítenénk egy felmérést arról, hogy a vallásokkal kapcsolatban mi van a hívők fejében a saját vallásuk tantételeiről, egy nagy káoszt találnánk), aminek az egyik jele, hogy a Koránra tette le az esküt (és az a tény, hogy ez most lehetséges Romániában; bár hogy miért kell a Bibliára vagy a Koránra esküdni, és miért nem az alkotmányra, pl., amit majd be kell tartatni, mert ugye nem a Bibliát/Koránt fogják képviselni a törvényhozásban és a végrehajtó hatalomban, ez is jelzi, hogy mekkora a káosz a szekularizmus körül). De azért is jó, hogy a téma felmerült, mert egy nap alatt kiderült, hogy még azok, akik magukat műveltnek gondolják, azok is elképesztően keveset tudnak az iszlámról (btw, más vallásokról is, és rengetegen hajlanak arra, hogy lenézzenek mindent, ami nem olyan, mint az övék, gondoljunk csak azokra a megjegyzésekre, amelyeket az ortodoxokra tesz a magyar kisebbség, amikor egy templom előtt elmenőben keresztet vetnek magukra; hányszor hallottam ezt kifigurázni, és hogy “attól még nem lesznek igazi keresztények”, mintha az igazi kereszténységnek, vagy bármilyen “igazi vallásnak” lenne egy, jól meghatározott definíciója, és nem az befolyásolná, hogy mi erről mit gondolunk). Arról nem is beszélve, hogy még a magukat művelteknek gondoló emberek sem tudják, hogy hol vannak egy muszlim (közösség) érzékeny pontjai, azaz miből lehet viccet csinálni és miből nem (és sok esetben az a benyomásom, hogy nem is érdekel ez senkit, a poén fontosabb, mint a mások érzékenysége, ami számomra megint csak a kibaszott nagy európai egóról szól, hogy mi jobban tudjuk, hogy ez vicces és kész, vágjatok hozzá jó képet, vagy ha nem, menjetek haza).
  4. Az elkerülhetetlen, hogy az iszlám része legyen a következő évek közbeszédének. Az a bámulatos tudatlanság, ami még a legszűkebb ismerőseimet is jellemzi a téma kapcsán, mindig elborzaszt, mert a tudatlanság az előítéletek melegágya. Szeretem azt gondolni, hogy a “barátaim” (többnyire fész-ismerősök) nyitottak az újra (nem), egy új helyzethez inkább kíváncsian viszonyulnak, mint elutasítással (nem), és hogy legalább néhányan vannak, akik képesek túllépni ezen az átkozott szupremacionalista-nacionalista retorikán, hogy csak az a jó, amit mi csinálunk, ahogy mi csináljuk, csak a mi világlátásunk a hiteles, a magyarok a JÓ EMBEREK ls mindenki más a vesztünkre tör, és legyen mindenki olyan, mint mi (talán). Mindig elszomorít, amikor azt látom, hogy mennyire hiányzik még az én generációmból is (akik még bőven emlékezhetnek arra, hogy egykor tilos volt a szellemi nyitottság) ez a fajta kíváncsiság. Önként bevonulnak a saját kuckójukba nyalogatni a sebeiket, önként szűkítik be saját világukat. Ez a diktatúra igazi győzelme, ez az önkéntes behódolás.
  5. Mindenki tisztában van azzal, hogy ez egy szimbolikus gesztus, de a szimbolikus gesztusok is nagyon fontosak. Viszont mi van, ha mégsem? Sevil Shhaideh az életrajza (és egyes elemzők szerint) egy technokratának tűnik, nem pedig egy kamarilla-politikusnak, ami akár jó is lehet. De ha csak annyi történik, hogy javítja Románia nemzetközi megítélését, miért is baj ez? Sokat lehet persze azon beszélni, hogy mennyire valóban multikulturális ország Románia (semennyire, többnyire), de ez egy jó alkalom arra, hogy beszéljünk erről egyáltalán, arról nem is beszélve, hogy a multikultit mindenki úgy képzeli, hogy nekem mindent, a többi kisebbségnek meg semmit. Ha pl. a magyar kisebbséget valóban motiválná a multikulturalitás, akkor együttműködésre törekedne a többi kisebbségekkel, nekik is hasonló autonómiát követelve/ígérve, mint saját magának, hasonló nyelvi jogokat, kulturális autonómiát, stb. De persze mi csak saját magunkkal vagyunk elfoglalva. Mi ugyanannyira vagyunk multikulturálisak, mint a román társadalom jelentős része (többnyire semennyire), kivéve, amikor rólunk van szó.
Reklámok
miért jó, hogy

miért jó, hogy” bejegyzéshez ozzászólás

  1. banyaipeter2014 szerint:

    Határozottan tetszett a szöveg,,a hozzáálás,,,gratulálok, kellemes ünnepeket kívánok

Itt kommentelhetsz.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s