1/12, 1/13, 1/14: ügyintézős

Csak addig nehéz, amíg belelendülök, mert onnan már megy, mint a karikacsapás. Tegnap nekifogtam óvodát és háziorvost szervezni, ma pedig a gyerekeknek van orvosa és Jakab be van íratva egy óvodába. Fő tanulság: a bicikli életbevágóan fontos lesz, lejártam a lábam, illetve a lábomat, ahogy kolozsváriasan mondják. Ezúton is köszönet mindenkinek, aki segített.

A háziorvos, amit itt családi orvosnak hívnak, adja az igazolást, amivel Jakabot felveszik a körzetes óvodába. A gyerekeknek szerencsére alanyi jogon jár az ellátás, így az ő biztosítotti jogviszonyuk nem függ a mienktől. Így a következő lépéseket tettem:

  1. Felhívtam a környéken található összes bölcsödét, hogy kiderítsem, van-e hely (nem volt). Szétnéztem a magán-bölcsödéknél: egy hónap ára legkevesebb 680 lej plusz kaja, azaz kb. 900-1000 lej lett volna havonta (70e ft). Ez már majdnem a pesti ár, ezt nem szeretnénk kifizetni, mert akkor nem jönnénk ki kevesebb költséggel. Ezzel elment egy délelőtt. Kérdezősködtem egy kicsit háziorvos-ügyben, és kiderült, hogy egy volt évfolyamtársam felesége háziorvos, mikre nem jó a teológia.
  2. Körbetelefonáltam az összes óvodát a környéken, ahol van magyar csoport. Sehol nem vették fel, viszont a körzetes óvoda válaszolt ma reggel az email-re, (aláírás nélkül, ez később fontosnak bizonyult), hogy akkor menjek a doszárral (erre a célra foganatosított papír mappa, minden hivatalos iratot ebben kell leadni), beíratni.
  3. Elolvastam, mi kell a beíratáshoz, kiderült, hogy a fele papírunk sincs meg, azaz csak a születési bizonyítványt és a mi buletinünket/személyinket tudjuk prezentálni, se orvosi igazolást, se munkahelyi igazolást. A válasz-email-ből úgy tűnt, hogy ezt azért nem veszik annyira szigorúan.
  4. Ma reggel elvágtattam a biztosítóhoz, ahol gyorsan lepattintottak, mert bevallottam, hogy külföldön voltunk, elküldtek a MO-i biztosítóhoz. A terv az, hogy visszamegyek egy másik irodába (amúgy is rossz helyre mentem), és nem mondok semmit a magyarországi nyolc évről. Közben sikerült a háziorvossal megbeszélni, hogy igazolást kiadhat a gyereknek, mert a gyerekeket be lehet íratni hozzájuk, ami meg is történt, felmartam az igazolást, majd elrohantam az óvodába.
  5. Az óvodában kóvályogtam egy kicsit, amíg megtaláltam a titkárságot, itt sokan beszéltek egyszerre, most van a posztok elosztása és a mindenféle tanügyi káderek nemtommicsodája, a tanév ugyanis 12.-én kezdődik, és mindenki rohangál, mint a mérgezett egér. Kicsit álldogáltam az ajtóban, amíg az igazgatónő megkérdezte, hogy mit is akarok. Erre elmondtam, hogy levelet váltottam valakivel, de nem tudom, hogy kivel, mert nem írta alá, hogy a magyar csoportban van hely, jöjjek beíratni a gyereket. Újabb fejveszett rohangálás és élénk beszélgetés után (valami cetlit kerestek a rengeteg papír között) kiderült, hogy a titkárnővel leveleztem, aki le is ültetett, és tíz percnyi rohangálás után, amikor is a cetlit kereste, de nem találta és három emberrel beszélt telefonon, megnézte a papírokat. Jé, van orvosi igazolása – csodálkozott rá a dolgokra (eszerint anélkül is bevették volna?), majd megállapította, hogy nincs munkahelyi igazolásunk, de a magyarázatomra, hogy most költöztünk haza és még nem is lehet, nem is figyelt oda, mert közben a gyerek törzslapját töltötte ki.
  6. Közben megírtam egy nyilatkozatot, hogy ki fogom fizetni Jakab kajáját, majd megírtam másodszor is, mert elsőre nem írtam bele a személyi adataimat.
  7. Öt percnyi ügyintézés után Jakab fel volt véve. Kérdeztem, hogy jó, és akkor most? Hát: jöjjenek 12.-én. De hányra? Hát, nyolcra. Jó, de hova? Na, nem tudom, jöjjenek fel, és akkor megmondom, melyik csoportba lesz beosztva. (Ezek szerint több magyar kiscsoport is lesz.)

 

Na, ezért szeretem Romániát, mert ilyen, hogy ezt így el lehet intézni, Magyarországon/Pesten elképzelhetetlen.  Mivel van személyi szám, minden gyorsan és flottul megy, ha az embernek szerencséje van. Nem moralizálnak feleslegesen, hogy de hát hol voltunk eddig, hanem beírják és kész (mások is jártak így, a Jakab előtti beíratás 30.-án volt), miközben a határidő májusban járt le. Itt senkit nem érdekelt, hogy miért jövök később: volt hely, felvették, menjünk 12.-én, kész.

 

Első tanulság: a legtöbb idő azzal ment el, hogy gyalog mentem, ahova nem tudtam busszal. Kolozsvár sokkal inkább séta-város, mint Pest, de nem szabad vékony balerina-cipőben sokat gyalogolni a macskaköveken. Ezért jó lenne a bicikli, ami a tulajdonos hölggyé, és teljesen jó állapotban van, kölcsön is adta, csak el kell vinni egy generál-vizitre és gumicserére.

Második tanulság: minden papírunkból kell legalább tíz fénymásolat, mert mindenhova kérnek mindent. A fénymásoló és az ügyintéznivalók nem esnek egy irányba. Kell egy tisztességes nyomtató a házba, mert szkennerünk már van.

Harmadik tanulság: ne induljon el az ember étlen-szomjan, advil nélkül, mert rosszul lesz és fájni fog a feje.

Negyedik tanulság: jó lett volna előre főzni, de hát ki gondolta volna. A gyerekek két napig hideget ettek. Mekkora szerencse, hogy G. itthonról dolgozik (attól tartok, neki ez nem akkora szerencse, mert ő is elég beteg, és a három gyereket adjusztálta munka közben, akik közül kettő, Jakab és Gedeon verekszik állandóan, mint a kis robot és a nagy robot Hervay Gizellánál). Gizella közben elindult, tolja magát a padlón, és a drótok érdeklik.

Ehhez a két naphoz (holnap még egy kör a biztosítónál) ezeket a ruhákat használtam fel:

SelfTimer31_08_2016 16_49_17

Ez ismét anyámnak egy ruhadarabja: a blúz is legalább negyven éves, még abból az időből, amikor először volt divat a népiesch motívum a hetvenes években.

SelfTimer30_08_2016 17_38_29

Aztán bevásárolni is voltam, mert kifogytunk mindenből.

SelfTimer01_09_2016 09_08_08

Ez meg szerintem az év kedvence lesz: török mintás selyemnadrág rózsaszín blúzzal, hajpánttal. Na, minden nap így szeretnék kinézni. A háttérben esztétikusan szétdobált játékok.

 

 

 

 

Reklámok
1/12, 1/13, 1/14: ügyintézős

Itt kommentelhetsz.

