nem csak azért

nem bírom a tanárom, mert állandóan belép a privát zónámba, ami nemcsak egy marokkóitól teljesen szokatlan, hanem egy európaitól is, hanem többek között azért is, mert ma kiröhögött, mert egy névszói mondatban nem találtam az állítmányt*. Egy viszonylag hosszú mondat volt, amit át kellett alakítani, és az elején nem értettem, hogy mi a hiba a mondatban. Mikor felírta a táblára, persze rögtön látszott, de akkor már késő volt.

Amióta megróbáltam átmenni egy másik csopotba, és Abrur-Rahmán ezen megsértődött, egy alkalmat sem mulaszt el, hogy kihangsúlyozza, hogy nem vagyok nyelvtanból olyan penge, mint ahogy gondolom magamról. (Ami persze nem igaz, én nem gondolom magamról, hogy penge lennék, de annál azért pengébb, minthogy a mondatban van alany, állítmány és tárgy.)

De ezen kívül van még egy csomó bosszantó tulajdonsága: nem válaszol a kérdésekre, akkor is elmagyaráz bizonyos dolgokat, ha mondom, hogy tudom, egyáltalán nem figyel oda arra, amit mi mondani akarunk.

***

* A mondat a következő volt: Nem folytatom a beszédet addig, amíg folytatjátok az ílymódon való megszakításomat (állandóan így a szavamba vágtok).

Ezt kellett átalakítani arra, hogy Addig, amig folytatjátok az ílymódon való megszakitásomat, nem folytatom a beszédet.

A másodikra két megoldási lehetőség is van, az egyik egy névszói mondat, amibe be kell tenni egy ti-t (amíg ti folytatjátok). Ezt én elmulasztottam, viszont az igét névszóvá alakítottam, hogy találjon az időhatározó vonzatával, így eltűnt belőle az állítmány. (A mondat kb. így nézett ki: Addig, amig a ti folytatásotok a megszakításomban ílymódon, nem folytatom a beszédet. Ami persze hülyeség, látszik rajta.)

***

Ha valaki tud arabul, itt vannak a mondatok:

1. A kiindulómondat:

لن اواصل الكلام طالما استمررتم في مقاطعتي بهذا الشكل

2. Az átalakítás első megoldása, igei mondattal:

طالما استمررتم في مقاطعتي بهذا الشكل فلن اواصل الكلام

3. Az átalakítás második megoldása, névszói mondattal:

طالما أنكم استمررتم في مقاطعتي بهذا الشكل فلن اواصل الكلام

nem csak azért

Itt kommentelhetsz.

