arról, hogy miért is

jó és fontos külföldön élni.

***

Turistáskodni is jó, persze, de egy másik kultúrában élni nap mint nap, megszokni a szagokat, fogyatékosságokat, belakni kicsit a helyet, köszönni a szomszéd ház portásának, elbeszélgetni a taxissal, ez egészen más élmény.

1. Mi az elég?

A költözésben az az egyik legjobb dolog, hogy mennyi minden dolog bizonyul feleslegesnek, nem életbevágóan fontosnak. Én gyakran érzem úgy, hogy elborítanak a tárgyak, és elindulni sem tudok, csak egy hosszas logisztikai folyamat után: ruha kiválasztása, smink, telefon, bérlet, napszemüveg, holatáskám, nem láttad a cipőm, mit keres ez a félig megrágott madelaine a kalapomban, stb. Az utazás során derül ki mindig, hogy túl sok tárgyunk van, és sokkal kevesebbel is vígan el lehet lenni (ha van net!). Ami életbevágóan fontos: a gyerekek plüssei, a telefon (van rajta szótár), a laptop, az iratok. Minden egyéb pótolható, és nem tartozik a személyiséghez. A gyűjtögetés és felhalmozás pedig egy idő után a zember agyára megy.

2. A komfortzóna

Utazni és máshol lakni azért is jó, mert a zember rákényszerül arra, hogy kilépjen a szertartásaiból, és elgondolkozzon azon, hogy miért is csinál dolgokat. Aztán persze nem meglepő módon új szertartások lépnek életbe. Miért is idegesít annyira ez vagy az a viselkedés? Tudok-e türelmes lenni? Egy kis jellemgyakorlat, két kézre és két lábra.

3. Az igazán fontos dolgok

Azok, amik elkezdenek hiányozni, és felértékelődnek. Amiket addig természetesnek tartottam (hogy utazhatok, hogy világot láttam), azok itt nem természetesek. Hogy Európában nem láthatóak a háborús menekültek (itt igen). Hogy még akkor is mekkora dolog európainak lenni szellemi értelemben, ha “csak” Kelet-Európáról van szó, és hogy mások ezt mennyire szeretnék utánozni. Azt hiszem, talán ez a legjobb az egészben, hogy látva az itteni élet sok nyomorúságát, felértékelődik az európaiság, az európai öntudat és a kritikai gondolkodás.

4. A váratlan meglepetések

Amikor a háziúr visszaad 30 dirhemet a villanyszámlából, csak úgy. Vagy ma, amikor megértettem, mit akart mondani a taxisofőr, aki dialektusban beszélt.

5. (Az időjárás. Ezt nem is mondom, hogy itt a tenger, fél óra séta, és október végén lehet benne fürödni.)

 

arról, hogy miért is

arról, hogy miért is” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Az ember nem azért megy el Afrikába évekre, mert annyira oda vágyik, fenét. Azért mert a sorsa erre kényszeríti, nálunk ez kőkemény anyagi megfontolások miatt volt. Két kis gyerekkel nőként ez baromi nagy megterhelés volt, legalábbis nekem, öt évet töltöttem el ott. A biológiai ritmus teljes megbolygatásával jár, más éghajlat, más bacik, más kutúra. Az én időmben még net nem volt, az izoláltságot ezzel ma már fel lehet oldani. Engem cseppet sem vigasztalt, hogy ott a nőknek még annyi szabadságuk sincsen mint nekem itthon a saját egyházamban, a saját hazámban.

  2. Sokan voltunk kinn, mérnökök családdal, senki nem szeretetből ment, kb 15-20 évvel ezelőtt volt. Keresztény gyökerektől nagyon távol áll az iszlám vallás, kultúra. Abban hasonló csak, hogy egy istenhit mindkettő. Mi francia missziósokhoz jártunk misére, néhány orosz, bulgár család volt még rajtunk kívül akikkel érintkeztünk. Ha választhattam volna, biztos, hogy európai keresztény országot választok, prioritásban, az osztrákokat, vagy a németeket.
    Hol tudsz kapcsolatot tartani a keresztény hiteddel?

  3. Én Istennel tartok kapcsolatot :) De a viccet félretéve, nekem akkor volt a legnehezebb gyakorolni a hitemet, amikor lelkész voltam. Sima mezei emberként hinni és keresztényként viselkedni egyáltalán nem nehéz, nekem legalábbis.

    A nyelviskolában rengeteget beszélünk a vallásról, sokkal többet kell beszélnem róla, mint lelkész koromban. Én egy nyitott, barátságos, pozitív, konstruktív vitára képes iszlámot látok itt, ami inspirál, segít a tanulmányaimban és emberségre tanít. Én itt nem “érintkezem” keresztényekkel, mert nem azért jöttem el ilyen messzire, hogy egy zárványban éljek, haem hogy a lehető legtöbbet megértsek ennek a kultúrának a működéséből.

    Az tény, hogy ez nagyon más, mint Európa, de pont ez a jó benne, nekem. Pont ettől válik az euróai kultúra is számomra nagyon értékessé, hogy látom és értékelem a különbségeket.

  4. Ezt értem. Amit nem igazán értek, hogy nem hiányzik neked különösebben a keresztény közeg, mint erőforrás, mint a hited táplálója és életető eleme. Vagy pédául a keresztény ünnepek, a liturgia, mint forrás. Persze, értem, hogy egyesben beszélgetsz a Teremtővel, csak ugye…valamelyik nagy zenészünk mondta, hogy ha egy napot kihagy a gyakorlásból azt még csak ő veszi észre, de ha kettőt, azt már mindenki…:-)
    Én gyümölcsöző kintlétet kívánok neked a céljaidat illetően.

  5. Nem azt mondom, hogy nem hiányzik, de én alapvetően az erdélyi református liturgiában érzem otthon magam, és csak ebben, pl. Magyarországon sem tesz hozzá semmit az életemhez a református liturgia. Engem főleg az szokott inspirálni a vallás terén, ha okos emberekkel eszélgetek Istenről, hitről, vallásról, számomra ez inkább jelent istentiszteletet, mint részt venni egy tényleges istentiszteleten, misén, etc. Ez itt megvalósul, a vallási igényei messzemenően ki vannak elégítve, sokkal inkább, mint Európában, pl.

    Engem nem a közeg inspirál, hanem egyes emberek. A közeg soha nem jelentett túl sokat, és mivel állandóan költöztem, soha nem volt igazán része az identitásomnak (ez alól Kolozsvár a kivétel).

    Én a hitet alapvetően egy intellektuális élménynek, és nem érzelmi kérdésnek fogom fel, azt hiszem, ez a roppant nagy különbség.

  6. Okos emberekkel beszélgetni, nem haszontalan dolog, sokat tanulok én is belőle, ha sikerül. De ez valami más dolog, más műfaj, nem váltja ki nálam az istentiszteletet semmiképp. Bármilyen okos is legyen valaki, ő egy korlátokkal rendelkező ember, akárcsak én.
    Ha úgy tünt eddig, hogy nekem a hit érzelmi kérdés, akkor félreértettél, mert erről szó sincs. Érzelmi is…

Itt kommentelhetsz.

