Spartacus ösvény – túraleírás (túraleírás-stílusban)

Pilisszentlászló – Spartacus-ösvény – Jenő-kunyhó – Apát-kúti vadászház – Visegrád – Visegrád-vár-túra.  A Pilisszentlászló-Visegrád része 8 km, a Vár-része kb. 3 km. A Spartacus-ösvény része a túrának meglepően nehéz, a többi része könnyű.

Szentendréről kibuszozunk Pilisszentlászlóra, ahol a faluban a második megálló a végállomás. Pilisszentlászló egy olyan falu, ahol szívesen laknék, ha Magyarországon akarnék lakni. Olyan, mint egy kis ékszer a hegyoldalon. Sok régi ház eladó, gondolatban megvesszük mindet. A főtérről, ahol egy kis templom vagy kápolna van, balra indulunk a zöld csík jelzésű útvonalon, ami kivezet a faluból, elhaladtunk több feszület mellett, majd jobb kéz felől egy kegyhely mellett, amelyik valamelyik szentnek (talán Szent Lászlónak?) van szentelve.

Kegyhely, valószínűleg Szent Lászlóval.

Itt földúton megyünk tovább, és nem megyünk fel az Öreg-Pap-hegyre, mert a túraleírás azt mondja. Kb. 2-3 kilométert megyünk ezen a földúton, amíg elértünk a Delmár-kúti-dűlő hétvégi házai közé. Az utolsó házat elhagyva beérünk az erdőbe, ahol találkozunk Hófehérkével és öt törpéjével.

Itt kezdődik az erdő.

Az erdőben az ösvény elkezd erősen lejteni, egy vízmosás-szerű részben ereszkedünk, kb. 150-200 m-t. Ezután rögtön következik egy út balról (az erdő kezdete óta ez az első), és állítólag itt a Spartacus-ösvény bejárata is jobbra. Mi nem találtuk meg. (Lementünk kb. egy kilométert a Lepence-patak völgyébe, ahol már nyilvánvalóvá vált, hogy nem vagyunk jó helyen. Visszamentünk a vízmosás alatti írtásig, ahol egy út ágazott le jobbra, és ezen (és egy csalán-erdőn keresztül) kb. 50 méter után megtaláltuk az ösvényt, amint balra indultunk.) Itt nincs jelzés, mert ez egy vadász/cserkész-ösvény, és csak április 1-szeptember 1 között, és csak hétvégén járható. A zöld csík jelzést elhagyva belevágunk a jelzetlen mesebeli rengetegbe.

Kb. 50 métert kell menni a hátam mögött látható úton, ami a fő út ról (zöld csík) jobbra ágazik el, és ott az ösvény.

Az ösvény egy ún. szintező ösvény, ami azt jelenti, azaz a szintvonalon halad végig a hegy oldalában, különösebb emelkedés és ereszkedés nélkül. Az ösvény nagyon keskeny, bal kéz felől elég meredek szakadék van a lábunk alatt, egyáltalán nem bánjuk már ekkor, hogy rendes túra-bakancsban jöttünk. Váltakozik egymással a szálerdő, a cserjés, és a sziklás rész, sok helyen csak óvatosan lehet átmászni. Ez a szakasz kb. 1-1,5 km. Kilátunk,

majd elhagyjuk az andezit-sziklát, mint tájékozódási pontot,

Az andezit-szikla, fontos tájékozódási pont.

és tovább megyünk az erdőben, és elérjük a “mesebeli” Jenő-kunyhót, ami valószínűleg egy vadász-menedék, mindenesetre Jenő nincs otthon.

Itt a kunyhó előtt szekérút halad át, mi ezen indulunk balra le, amivel leérünk az Apát-kúti vadászházhoz, ahonnan az aszfalt-úton leballagunk Visegrádra, a Fellegvár-ösvény kezdetéig.

Az ösvénnyel szemben van egy bufet, a Harap-lak, ahol ebédet és sört vételezünk magunkhoz. Elindulunk a Fellegvárba vezető, meredeken felfelé tartó ösvényen. Az út kb. 1 km, kb. 30-40 perc, táblákkal ki van jelezve.

A várban lekéssük a kiállítást, de a kilátást még nem, amit ingyen megtekinthetünk a várúr jegyszedő jóvoltából. Innen a Salamon-torony felé lemegyünk a Várhegyről, lekéssük a kompot, majd busszal visszaérkezünk Szentendrére.

Spartacus ösvény – túraleírás (túraleírás-stílusban)