mai menü 52 – zakuszka

Nehézségi szint: 3 (ha először csinálod, ne csináld egyedül)

Időtartam: 5 (lejár a buletined)*

CIMG2976

Ha lenne egy étel a világon, amire azt kellene mondani, hogy megunhatatlan, akkor a zakuszka lenne az. Ősszel Erdélyben mindenki zakuszkát eszik, zakuszkát tesz el, vinettás és gogosos szatyrokkal mászkál, a zakuszka és az ősz annyira összetartoznak, mint az elefánt és az ormánya. Nálunk az egész család főz és mindenki visz mindenkinek, egy hete a sógornőm hozott vinettásat, aztán apósom gombásat, és már egyikből sincs egy kanálnyi sem. Úgyhogy a hétvégén két ordítás között én is nekifogtam. Egyszer annyit ettem belőle, hogy utána egy évig rá se tudtam nézni.

CIMG2977

***

Tegnap megvettük a piacon a vinettát és a gogost, azaz a padlizsánt és a kaliforniai paprikát, az olajat és a paradicsompasztát. Igaz, vettünk még kardamomot is meg csillagánizst, de az a forralt borba kellett. Meg könyvtárban is voltunk és sört is ittunk, de ez sem tartozik ide, csak úgy mondom.

***

Hozzávalók:

egy napnyi csend és nyugalom, türelem, kézkrém

egy tízliteres fazék (lehetőleg duplafenekű, hogy ne süljön oda, bár úgyis odasül, főleg, ha a zember blogot ír közben)

vágókés, szeletelőkés

CIMG2967

hagymavágó

CIMG2966

daráló (vagy ha nincs, botmixer), eldobható ruha, üvegek

CIMG2964

vájling

CIMG2974

másra már nem használható bunda vagy pufajka

1 liter olaj

2 kg gogos (kaliforniai paprika)

CIMG2963

2 kg vinetta (padlizsán) vagy paszúly (bab) vagy gomba, vagy bármiféle gyorsító

100 ml paradicsomaszta

10 babérlevél

4 nagy hagyma

egy fél marék bors egészben

***

A vinettát megsütöttem tegnap a lerben (sütőben). Kint kellene, de tűzgyújtási tilalom van, és rácsunk sincs, amin sütni lehetne.

CIMG2968

Megpucoltam a gogost és a hagymát. A hagymát felvágtam, odatettem dinsztelődni fél liter olajban, közben pedig leturmixoltam a megpucolt és felvágott gogosokat. Beletettem ezt is dinsztelődni, és tetszőleges ideig dinszteltem, de legalább másfél órát. Eközben megpucoltam a vinettákat, leturmixoltam őket, beletettem dinsztelődni, meg hogy barátkozzanak a gogosokkal.

CIMG2970

A fazakat lefedtem (duplafenekű, nem ég oda, I szív IKEA, aztán mégsem annyira, mert csak odaégett), mert ha a zember nem fedi le, összelövi az egész konyhát, minden piros lesz és aztán a zember egész nap takaríthat utána, mert semmivel nem jön ki. Ezért olyan ruhában kell főzni, amit később felmosórongynak lehet használni, mert másra nem lesz jó. És hiába köt a zember kötényt, a gogos olyan aljas, hogy garantáltan ott is összelő, ahol nincs kötény. Aki ki akarja próbálni, készüljön arra, hogy a gogos és a vinetta csípi a zember kezét, főleg ha van rajta seb, mert a zember lerágta a körmét, vagy a körme körül a bőrt.

Mikor a zember úgy találja, hogy épp eleget főtt, és már elege van az egész pancsolásból és vészbookozna egy kicsit, akkor beleteszi a maradék olajat, megkóstolja, fűszerezi borssal és sóval, és még főzi fél órát. Közben lehet fészbúkozni, ha belállítunk magunknak emlékeztetőt az okostelefonunkon. Kíváncsi vagyok, mikor lesz rajta zakuszkafőző app.

CIMG2978

Mikor letelt a fél óra, üvegekbe teszi, berakja dunsztba (egy váljlingban egy télikabát, abban az üvegek, betakargatva ügyesen), és legalább egy napig otthagyja, hogy lassan hűljenek ki. Nem tudom, hogy ez miért jó mindenféle befőttnek, kompótnak, íznek és egyébnek, de így kell és kész.

CIMG2979

Mit lehet rajta elrontani? Pl. ha odaég (próbálva, ki kellett dobni a picsába az egészet), ha túl sok benne valami, ha mérges gombát tesz bele az  ember (akkor ugyan egyszer ehető), ha túl sok benne a paszúly, mert akkor nagyon száraz lesz, ha a zember véletlenül csípős gogost vesz, mert akkor csípni fog az egész.

***

A beazonosíthatatlan kiskés pedig egy hajdani svájci bicska, amiről még f-i lelkészkedésem alatt ázott le a jellegzetes piros műanyag, mert a fenti vájlingot, amiben a mosatlan edény állt, odatettem egy minusz húsz fokos napon a tűzre a mosogatóvízzel és az edényekkel benne, hogy melegedjen meg, és ottfelejtettem, pedig akkor még nem volt fészbúk, a műanyag pedig nem bírta a méltatlan bánásmódot.

Rendes csempekályha volt platnival, és persze fafűtés. Aki szerint ez romantikus, annak ajánlom, hogy töltösön el így egy telet egyedül, hogy ő maga vágja a fát még akkor is, amikor 39 fokos láza van és tüdőgyulladása, miközben addig nem fogott fejszét a kezébe, minden reggel begyújt a minusz húszban, mert a konyha alatt pince van, naponta ellapátolja a havat és bemászik a vízaknába és berúgja a vízpumpát, begyújt a fürdőben, hogy fagyjon ki a csőben a víz, és örül, hogy nem épp minusz harinckettő van, mert az is volt, és nem találkozik a medvével, aki bejön a kertbe, hogy felzabálja az almáit, és annak is örül, hogy nem hisz az átkokban, és hogy a fehérnép, aki épp megátkozta, végül a kővel nem dobta be az ablakát, és a templom fala, amely 50 fokos szögben meg van dőlve, végül mégsem dőlt a fejére egy prédikáció alatt, hogy a harangozó mégsem volt annyira részeg, hogy leessen a toronyból, mert az már mellékes, hogy egykor harangozott tizenkettő helyett, mert akkor ért oda a kocsmából.

Aki azt hiszi a budapesti fotelből, hogy az Ábel a rengetegben egy csodálatos történet, és Erdély milyen romantikus meg autentikus, azt mind kitenném egy ilyen helyre egy évre, hogy nézze meg magát.

***

Nehézségi szintek:

1. ez a hülyének is megy

2. oda kell figyelni

3. ha először csinálod, ne csináld egyedül

4. jobb, ha neki se kezdesz

5. csak fanatikusoknak

***

Időtartamok

1. Oda se pillantasz, s kész is van

2. Nincs időd közben fészbúkra

3. Kicsit benézhetsz a netre

4. Soha nem lesz kész, de aztán egyszer mégis

5. Lejár a buletined

mai menü 52 – zakuszka

mai menü 52 – zakuszka” bejegyzéshez ozzászólás

  1. hajni szerint:

    wow, le a kalappal! mi is imádjuk, de még soha nem vettem rá magam az elkészítésére. szerencsére apósom ellátja az egész családot! :)

  2. A hagyma mennyisége kimaradt.

    Ezek szerint a zakuszka lényege a kaliforniai paprika. Kápia vagy paradicsompaprika nem jó hozzá?
    És aztán ezt a paprikakrémet dúsítod gombával, vagy padlizsánnal, vagy szárazbabbal.

  3. vica: beírtam. Nem tudom, hogy ezmilyen paprika, mert bizonytalan vagyok az elnevezésben, mert otthon a gogos duci, húsos, kerek, jellegzetes ízzel, de itt nem taptam ezt a fajtát, csak olyan hosszúkásat. Aztán hogy melyik melyik, én nem tudom.

    Igen, alapvetően ez a lényege. De én se a babosat, se a gombásat nem szeretem igazán.

  4. Még sosem hallottam erről a kajáról, de másfél napja a székely himnusz jár az eszemben. Nonstop. Csaba királyfi, csillagösvényen.

  5. A gogos, más néven pritamin paprika, amit valójában kerestél az idén szemlátomást kevesebb volt kapható a piacokon. Ez sajnos nem újdonság. Magyarországon valamiért kevesebbet fogyasztanak belőle az emberek. Tavaly ilyenkor közel 500 mázsa maradt a földeken, mert nem volt rá kereslet (?). Pedig az egyik legízletesebb paprika fajta. A kaliforniai paprika meg sem közelíti, viszont jól helyettesíthető vele, mint ahogyan a kápiával is. Bár a zakuszka és az ajvár nagyon hasonló ételek nem azonosak. Amíg a zakuszka eredetileg Örményországból, vagy Grúziából származik és Moldován keresztül került Erdélybe, addig az ajvár egy jellegzetesen balkáni, délszláv étel. Egy valamiben nincs különbség a két étel között, hogy nagyon finomak. :)

  6. Mekkora mennyiség, kb. hány befőttesüvegnyi lesz a megadott mennyiségből? Kedvet kaptam kisebb mennyiség elkészítéséhez, bár lehet, hogy balgaság kicsiben gondolkodni.

  7. b. szerint:

    Magyarországon a paradicsompaprika közelíti leginkább a gogost, de tényleg egyre ritkábban kapni. A kaliforniai paprika a közelébe sem ér.

    A környéki falvakban és a számomra nagyon fura módon szervezett hivatalosteremlőivásáraráérőpógároknak rendezvényein szokott lenni ehető zöldség, néha alma is.

  8. Tulajdonképen teljesen igazad van, a két étel elkészítési módja olyan minimálisan tér el egymástól, hogy nincs is értelme a származásukat firtatni, hiszen az ahány ház annyi szokás elvén még ezen is módosíthat mindenki tetszés szerint. :) Én pl. készítek bazsalikommal és ricottával, vagy olivabogyóval ízesített verziót is a már említett babos (paszulyos) és erdei gombás mellett, amik szintén nagyon finomak ennek ellenére még is az alapverziót szeretem mind közül a legjobban. :)

  9. A paradicsompaprikával (pritamin paprikával) az a probléma, hogy a kifejezetten hosszú tenyészidejű fajták közé tartozik. Későn kezd érni, egy korai fagy (ősszel) elviheti az egészet, ill. tavasszal eléggé nagy palántát érdemes kiültetni, ami szántóföldi körülmények között nem is olyan egyszerű (sokáig kell nevelgetni fólia alatt, tápkockába ültetve). És még plusz probléma, hogy a befelé forduló bibepontján keresztül rém könnyen fertőződik, gyakran penészedik belül, és hát aki párszor megjárta vele, az nem fog venni, mert kívülről egyáltalán nem látszik rajta, hogy belül penészes (legalábbis jódarabig, mert persze előbb-utóbb rothadásnak indul).
    Szedni se igazán könnyű, legalábbis amikor nekem volt, eléggé nehezen jött le a száráról.

    Most olvastam, hogy már vannak ellenállóbb hibridek, de azt előcsíráztatva forgalmazzák, na ebből is látszik, hogy nem könnyű a telepítése…
    http://www.zki.hu/images/archivum/94.pdf

    Érdemes azért termeszteni, mert finom, én ezt szeretem legjobban enni nyersen :-)

Itt kommentelhetsz.

