mai menü 51 – diós laska

Azt gondolná a zember, hogy diós laskát még a hülye is tud főzni. Kell hozzá laska meg dió, mit lehet ezen elrontani? Egy újabb könnyű recept egy olyan szakácstól, akinek lánykorában a virslit is sikerült elrontani, mint a viccbeli szőke kislánynak az üres szobában a két golyót. Avagy hosszú és fáradtságos út vezet a szakácstudományig.

***

Gyerekkoromban nem főztem egyáltalán, független életem hajnalán, a teológián, a tradicionális női szerepeket gyakorolva kezdtem el főzni mert milyen nő az olyan, amelyik főzni sem tud. És akkor még nem volt fész, hogy azért égjen oda minden, mert a zember a telefonját baszkurálgatja. Egyszerűen csak béna voltam, és nagyon lassan jöttem bele. Egyáltalán nem érdekelt a főzés, sokkal egyszerűbb volt kimenni a Sorába és enni egy pujos vagy porkos (csirkés vagy disznóhúsos) szendvicset, akkoriban legendásan finom szendvicseket csináltak, sok savanyú káposztával, óriási snitzel de pui-jal, rengeteg mű majonézzel, óriási zsemlében. Nekem tökéletesen megfelelt, hogy minden nap ugyanazt egyem. Ebben semmi nem változott. Ekkor volt az, hogy sikerült felrobbantanom néhány virslit, és senki nem akarta megenni. Én meg nem értettem, miért kell ebből ekkora tragédiát csinálni, a virsli végül is megvolt, csak nem egyben, hanem darabokban.

***

Kell hozzá: laska, dió, cukor. Az ideális az, ha a zember otthon gyúr laskát, soha semmilyen bóti nem lesz olyan, mint a házilag gyúrt laska ,ha már ekkora divat otthon kenyeret sütni, ugyanezt meg lehet csinálni a laskával is, csak sokkal nagyobb fáradtság. A lapvékonyságúra nyújtott laskát hosszú kolbászokra vágjuk, azt lehet jól felszürcsölni, hogy a kolbászok vége kilóg a zember szájából, majd egy hirtelen szívó mozdulattal beszippantja az egészet, és az ajkáról egy előkelő mozdulattal lenyalja a diót. Ezt megismétli sokszor. A kockás laska megy a káposztával, a hosszú dióval és mákkal, a levesbe pedig a csiga vagy a hajszálvékonyra vágott laska való, amit Kolozsváron vékonylaskának hívnak.

Szóval megfőzzük a laskát, és nagyon ügyelünk arra, hogy ne főzzük szét, kevés gusztustalanabb dolog van, mint a szétfőzött laska. Na jó, talán még a szétfőzött rizs. Az is nagyon gamat. Meg a tejberizs, tejbegríz és az összes tejbevacak. Egyék meg a gyerekek, ha akarják.

A laskát forgassuk bele olajba disznózsírba, az sem baj, ha kicsit avasos. Zsírral szinte minden étel finomabb, a legkisebbik királylány azt is mondhatta volna az apjának, amikor azt mondta, hogy “úgy szeretlek, mint az emberek a sót”, hogy “úgy szeretlek, mint az ételek a disznózsírt”. És nem kell idegeskedni, hogy egészségtelen, ki akarna egészségesen meghalni?

Daráljunk diót, sokat, majd keverjük össze cukorral. A felét tegyük félre, hogy majd titokban felzabáljuk, ahol senki se lát. A cukros darált dió majdnem olyan finom, mint a tojássárgája cukorral.

A laskát bőven szórjuk meg cukros dióval. És már kész is.

mai menü 51 – diós laska

mai menü 51 – diós laska” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Na ez az, amit én SOHA nem eszem, meg a mákoslaska .-)
    De a cukorral kikevert tojássárgája tényleg fincsi .-)

    És igen, a zsírral jobb főzni, tényleg ki akar egészségesen meghalni?

  2. Jó, akkor cserélünk :-)
    De csak, ha a lekvár sárgabarack vagy hecsedli, esetleg szilva.
    A krumplis meg sok hagymával van és jó paprikás-borsos. Igazában paprikáskrumpli-maradék laskával.

    Tudok ám én is válogatni…

  3. hajni szerint:

    én felnőtt-koromban (khmmm, ez furán hangzik, én és a felnőttség…) allergiás lettem a dióra. de a mákoslaskát soooooook mézzel imádom!

  4. Pedig szokták. Az egyik hagyományos karácsonyi édesség a mákos guba (na jó, nem laska) is mák és méz hozzáadásával készül.

    Csak nem nálam :-) Én beiglit (de inkább sima kelt kalácsot) sütök, sok-sok mákkal. Sokat, mert szeretjük. Általában 4 tekercsre való tésztát gyúrok, abból egy lesz diós, hogy az is legyen, és 3 mákos, mert azt imádjuk :-)
    Szeretjük a mákosat meg a diósat, de nem kifőtt tésztán, hanem sütiben, jó vastagon a tölteléket.

  5. na, a mákos guba is olyan, amivel engem ki lehet űzni a világból.

    A beiglit nem szeretem különösképp, én, ha sütök karácsonyra, ami elég ritkán fordul elő, mézeset szoktam. De néhány éve mindig valami különlegeset is csinálok: narancsízet, tavaly szárított gyömbért, és az idénre is kitalálok valamit.

Itt kommentelhetsz.

