mi változott, amióta

van gyerekem?

Van a bezzeganyán egy cikk a nevelési elvekről, amiket képtelenség betartani. Én ezt egy kicsit kitágítom, annyira, hogy miben változtam a gyerek hatására.

***

Nevelési elvek – voltak nekem is elképzeléseim arról, hogy én majd milyen pöpec kis anya leszek. Aztán gyorsan kikezeltettem őket.

1. Nem zsarolom a gyereket – ó, dehogynem. Ha nem csinálod ezt és ezt, nincs film/túró rudi/csokoládé/hazamegyünk. Nem vagyok rá büszke, hogy ez van, de ez van. Két dolgot nem mondok neki: ha nem leszel ilyen és ilyen, szomorú leszek, illetve ha nem bármi, akkor nem szeretlek. Szóval kicsit úgy alakult, hogy játékkal, édességgel, dolgokkal lehet zsarolni, érzelmekkel azonban szigorúan tilos.

2. Majd sokat játszunk együtt – nos, erre se vagyok túl büszke, hogy nem sok türelmem van játszani vele. Viszont van, aki játsszon vele (az apám, az óvodában).

3. Egy idő után nem kelek fel hozzá éjszaka – dehogynem. Egyet nyöszörög, és nekem már ki is pattant a szemem. Ilyen erővel akár fel is kelhetek.

4. Időben lefektetem, utána olvasok. Ha van valami, ami végképp nem működött, akkor ez az. Egyrészt mert nem lehetett lefektetni időben, másrészt én addigra már olyan fáradt voltam (aki végigcsinálja az esti két órát a vacsorától az alvásig, az tudja), hogy sokszor én aludtam el hamarabb. Az esti két óra a nap legnehezebb része, főleg, hogy én tartsam magam az időhöz, és mindenki mást rávegyek arra, hogy tartsa magát az időhöz, hogy a gyerek kilenckor aludjon.

5. Nem veszek meg neki minden francos játékot. Hát, ha mindent nem is, de sok játékot kapott. Az elv az, hogy ha viszem magammal vásárolni, akkor egy valamit kap, amit szorongathat.

6. Nem leszek magammal szemben trehány. Na, ez az, ami az egyik legnagyobb erőfeszítést igényli, hogy a napi rutin mellett a zember epiláljon, sminkeljen, pakolást rakjon magára, krémezze az arcát, a kezét, bekenje magát testápolóval, ne hagyja a haját lenőni, tiszta legyen a szemüvege, szépek a körmei, ne szaladjon a szem a harisnyáján, ne kinyúlt pólóban, hanem vasalt ingben menjen akárhova. A sminkelést kivéve talán sikerül ezt tartani, ha nem is azon a szinten, mint a gyerek előtt, de egy elviselhető szinten. Nem kell szégyenkezem, ha emberek közé megyek.

Amit elhatároztam, és többé-kevésbé sikerül tartani magamat hozzá:

1. Nem neveljük egymás ellen a gyereket, egymás szülői tekintélyét nem kérdőjelezzük meg, a gyerek előtt nem teszünk a másikra rosszindulatú megjegyzéseket. Egy-egy kivételtől eltekintve sikerül, én befogom, és akkor beszéljük meg, amikor alszik. Szerencsére nincs sok ilyen, szinte mindenben egyetértünk.

2. A lehetőségekhez képest a gyerek nagycsaládban nőjjön fel. Én nem akarom, hogy a gyerek csak hozzám ragaszkodjon, hanem lásson maga körül sok embert, akik szeretik. Így lehetősége lesz, hogy mindenkitől a legjobbat eltanulja. Ezért sokat van a szüleimnél, G. szüleinél nyáron, és amikor lehet, és sokat járunk a keresztszüleihez, igaz, most ebben az évben miattam kevesebbet voltunk. Én egy olyan családot álmodtam számára, ahol sok a gyerek, sokféle emberrel találkozik és soha nem unatkozik.

3. A lehetőségekhez képest megadni neki a maximális szabadságot. Amiben már tud dönteni, abban dönthessen, pl. hogy akar-e este fürdeni, melyik játékával alszik el, mit visz az óvodába, milyen innivalót kér a boltban (általában gyümölcslevet), az óvodába melyik úton megyünk, stb.

4. Hagyjon bennünket is létezni. Azaz játsszon időnként önállóan, mert nem tudjuk mindig szórakoztatni, mikor beszélgetni akarunk (vagy épp muszáj valami nagyon fontos dolgot megbeszélni), akkor legalább kicsit maradjon csendben. Nem tudok kétfelé figyelni, ha beszélek valakivel, szeretek csak rá figyelni, és amikor vele beszélgetek, akkor a teljes figyelmem az övé.

Amiben én megváltoztam:

1. Nem harcolok vele, csak ha nagyon fontos az a dolog. Pl. orvosság bevételénél nincs megbeszélés, nem kérdezem meg, hogy akarja-e. Be kell venni, kész. Ha a dolog nem nagyon fontos, inkább ráhagyom. Kinek van arra energiája, hogy állandóan egy négyéves makacsságával csatázzon?

2. Sokkal jobban oszton be az időmet. Mert muszáj, hogy nagyon fegyelmezett legyek, másképp nem működnek a dolgok. Így is gyakran fut a ház, mert nekem ez a fajta fegyelem nagyon nehéz. De azért nagyon igyekszem.

3. Megváltozott a viszonyom a kompromisszumokhoz. Nem akarom, hogy mindenáron nekem legyen igazam. Nem megyek bele a család többi tagjával felesleges és parttalan csatákba.

4. A családi logisztikát, ami a gyerek szervezését, a ruhák és mindenféle vackok szervezését, az időbeosztást, a házimunkát, az egyetemet, és mindent sokkal inkább meg tudok szervezni.

5. Sokkal jobban értékelem, hogy van némi szabadidőm. Ami a fenti következménye. Hogy egyáltalán van szabadidőm, amikor írok, olvasok, vagy csak nézek ki a fejemből.

6. Nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb vagyok. Aki ismert korábban, az talán látja is ezt a változást, én viszont érzem magamban. Mikor gúnyolódni akarok magamon, akkor azt mondom: le vagyok polgárosodva. Amikor nem, akkor meg azt, hogy megállapodtam, az élet a lehetőségekhez képest jól folyik, a stresszt a minimálisra csökkentettük, a vágyaink kis erőfeszítéssel megvalósíthatók. Valószínűleg igen unalmas lehetek.

Reklámok
mi változott, amióta

mi változott, amióta” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Az idő a legnagyobb kincs és az energia! Felesleges csatákat, kihúzni, és csak a lényeges dolgokra koncentrálni. Az lebeg a szemem elött, hogy – életre- neveljem a gyereket, aki magáért megtesz mindent és nem függ a szükségesnél jobban senkitől és mind ezt úgy hogy másnak ne okozzon kárt. (Hétvégente reggelre már kapok tőle szendvicset, mert így fejezi ki mennyire szeret és had vissza aludni, bár néha berohan hogy ANYAAAAA NÉÉÉÉÉÉZD!!!!! Na jó már 9 éves elmúlt. Szuper a blogod, barátságos sziamiaúúúú!

Itt kommentelhetsz.

