azért idegesít

ez a “miért így csináltad és miért nem teljesen máshogy”, mert ez egy olyan játszma, amit nem tudok kivédeni.

Mert általában azok kérdezik meg, akik valamiféle hatalmi helyzetben vannak, ami rögtön mindenféle frusztrációval jár együtt, főleg azzal, hogy az ember nem érzi magát abban a helyzetben, hogy pofázzon, megvédje magát. Az én világomban, ahol sok emberi kapcsolat épül erre az alá-fölé-rendeltségre (most ebbe ne menjünk bele, hogy miért van így, és jól van-e), az, hogy én vagyok a hatalmi játszma gyengébb oldalán, csak akkor elviselhető, ha a másik nem él vele vissza, vagy nem játssza ezt a játszmát, amiből én képtelen vagyok kilépni.

Ha éreztetik velem, hogy fölényben vannak (és melyik orvos az, amelyik ezt nem érezteti?), akkor rögtön leblokkolok, mert a szakmai fölényt én egyértelműen emberi fölénynek is érzékelem (ha így van, ha nem), nem csak hogy nem tudok frappánsan visszavágni, hanem még az igazsághoz való viszonyom is megváltozik, és igyekszem (akaratom ellenére, később mindig rájövök) azt mondani, amit hallani akarnak, és nem azt, ami valójában van.

Ezt nagyon utálom. Nem szeretek hazudni, és ez egy olyan helyzet, amiben szinte mindig belekeveredem valamiféle hazugságba, féligazságba, elhallgatásba, csak hogy “ússzam meg” minél könnyebben, minél hamarabb a helyzetet, legyen vége, kész.

A másik dolog, amiért nagyon utálom ezt, az az, hogy amíg sok játszmából képes vagyok kilépni, elhárítani valamivel azt, hogy bevonjanak, befogni a szám és hallgatni provokatív helyzetekben, nem magamra venni a szemrehányásokat, stb., ez egy olyan játszma, amit képtelen vagyok uralni, hiába készülök rá minden egyes alkalommal (mert az, hogy az orvosok le fognak cseszni valamiért, olyan kiszámítható, mint a nap járása, legyen ez nőgyógyász, gyerekorvos, dietetikus, bármi), mindig ugyanúgy reagálok rá, és ez olyan kényszerpálya (mármint hogy nem tudok másképp reagálni), ami magánál a játszmánál és a hazugságnál is sokkal jobban idegesít: ez a matematikai képlet, hogy ha ez A, akkor mindig B jön utána. Hogy nem én döntöm el, hogy mit teszek, hanem valami bennem az akaratomon kívül automatikusan reagál.

És azt sem tehetem meg, hogy nem hozom magam ilyen helyzetbe. Mert a gyerekorvossal bizonyos időnként találkozni kell, a nőgyógyászokkal is, az embernek vannak/lesznek mindenféle főnökei, tanárai, találkozik hivatalnokokkal, kalauzokkal és buszvezetőkkel, és mindenféle olyan emberrel, aki feljogosítva érzi magát, hogy hatalmi helyzetbe kerüljön mások felett.

És akkor ennek a másik oldala, amikor én vagyok hatalmi helyzetben, tanárként és szülőként. Abban szinte teljesen biztos vagyok, hogy lelkészként igyekeztem nem nyomást gyakorolni és nem érzelmi zsarolni a szószékről. De hogy tényleg így volt-e, azt nem tudom megítélni.

Tanárként arra törekszem, hogy a viszony ne alá-fölé rendelt legyen, hanem kollegiális, azaz az egyenlőségre épülő. Azt gondolom, hogy a hallgató érdeke, hogy megtanulja tőlem azt, amit tudok, és az én érdekem, hogy ezt úgy tálaljam, hogy számára a lehető leginkább elérhető legyen. Ez működik az előadásokon, de a szemináriumokon nem, főleg ott, ahol nyelvet tanítok, ott csak a dedós számonkérő módszerek működnek igazán.

Szülőként – ezt a legnehezebb megítélni. Hogy játszom-e Gedeonnal játszmákat, és nagyobb korában úgy fogja-e ezeket érzékelni, mmint érzelmi zsarolásokat. Remélem, nem. Ez azért nagyon nehéz, mert a zember nevel valahogy, és csak tinédzserkorban derül ki, ha elrontott valamit.

azért idegesít

azért idegesít” bejegyzéshez egy hozzászólás

  1. “Ez azért nagyon nehéz, mert a zember nevel valahogy, és csak tinédzserkorban derül ki, ha elrontott valamit.” Ez baromira igaz!

Itt kommentelhetsz.

