volt ez a cikk

az origo-n, és komolyan elfogott a kísértés, hogy kommenteljek, amíg el nem olvastam alatta a kommenteket. Tudom, tudom. Már egy hónapja nem tudok szabadulni a problémától, hogy mire volt jó, hogy ennek a sok hülyeségnek felületet adjanak az újságok, de már annyit bosszankodtam ezen, és annyira és olyan sokszor kifejtettem mindenkinek, akivel találkoztam, hogy lassan én is kezdem unni magam, szóval ugorgyunk. Mindenesetre ez az oka, hogy ide kommentelen, és nem a cikk alá, ha valakit érdekel.

***

Volt több olyan film is az életemben, ami valamiféle primordiális félelmet ébresztett bennem, és amiktől nagyon nehezen tudtam szabadulni, pl. A hetedik pecsét, meg sok horrorfilm, amit gyermekként ostobán megnéztem. Felnőttként már van erőm hozzá, hogy kikapcsoljam az első kifogásolható jelenetnél, vagy kimenjek a moziból.

De van Lars von Triernek az Antikrisztus c. filmje, ami máskülönben egy elég pocsék film – szerintem -, de az első jelenet az egyik legfélelmetesebb, legszebb, a legmélyebb félelmeimet felszínre hozó jelenet, amit valaha láttam. Ha Trier csak ennyit rendezett volna, akkor is bevonult volna a filmtörténetbe. G. persze azt mondja erre a jelenetre, hogy hatásvadász (lehet, hogy az), de rám nagyon mélyen hatott. És itt hosszan lehetne beszélni a szexualitás és a bűn, a szépség és a bűn, a véletlen és a bűn(tudat), a felelősség és a véletlen, a lelkiismeterfurdalás és a szexuálitás kapcsolatáról, de nem teszem. De a jelenet keresztény (morális) kontextusától nem lehet eltekinteni. És mivel maga a jelenet gyönyörű, ezért ettől sem lehet teljesen. És attól sem, hogy kivált-e, és ha igen, miért, a brutalitás (ami a flmben ezután következik) szexuális ingert.

És igen, nagyon sokszor van az, hogy nyitott ablakra nézek, és ez a jelenet jut eszembe. Nem teszem be a videót, csak a linkjét, mert én azt ajánlom, hogy akinek kisgyereke van, az ne nézze meg, csak ha jók az idegei.

 

 

Reklámok
volt ez a cikk

volt ez a cikk” bejegyzéshez ozzászólás

  1. vica57 szerint:

    Érdekes, nekem nincsenek úgy igazában rémes nyomot hagyóm filmemlékeim.
    Ha mégis választani kell, van egy magyar film, a címére nem emlékszem (gondolom, elnyomtam), de arra a jelenetre egész életemben fogok, amikor megy az utcán egy zsidó transzport valahol Budapesten, és az egyik kísérő katona az utcán csellengő nagyon jó ruhás kisfiúról azt hiszi, hogy szökésben van a transzportból és belódítja a többi közé, holott csak elkeveredett a kísérőjétől.
    Ő meg csak meg a többivel, fogalma nincs, hová és minek.
    Itt hagytam abba a filmet, és gőzöm nincs, mi történt a továbbiakban, még csak a filmrecenziókat se voltam hajlandó elolvasni.

    Hasonló nyomasztó élményem volt még, amikor egy szintén gőzöm nincs, miféle filmet néztem a TV-ben, és egyszer csak rádöbbentem, hogy amit látok, az leginkább ahhoz hasonlít, ahogyan egy vagonban vágóhídra vitt ló láthatja a környezetét. Na innentől filmszakadás, ezt sem bírtam tovább nézni.

    A valódi horror filmek, verekedős kalandfilmek nagy fogyasztója vagyok, egyetlen álmatlan éjszakát nem okoztak még. Igaz, a megnézésük után még szoktam kicsit olvasni, az biztosan lenyugtatja a felborzolt idegeket, de hát én minden este könyvvel a kezemben alszom el :-)

    Az újságok amúgy sok marhaságnak felületet adnak :-)

  2. doragon szerint:

    Nekem nincs gyerekem, mégis nagyon brutális a film (számomra), elejétől fogva. Semmilyen korosztálynak nem ajánlanám, mert egy kicsit túl sok az egész. De az is lehet, hogy túl konzervatív vagyok :)

  3. v10r1c4 szerint:

    Nekem egész kicsi koromban volt egy jelenet, ahol egy nő egy ipari mosodában volt benne egy csomagban, ami ment a gőzben egy dróton. De nem is emlékszem, hogy abban szökött-e vagy beledobták hogy főjön meg ésvagy törje ki a nyakát, de nekem utóbbi ugrott be és már a mosógép szagától is kicsit paráztam sokáig (nem a mosószertől, a gépnek van egy szaga). Vaegy éve láttam egy krimit, ahol a hullát dugták el egy ilyen hatalmas mosógépbe egy szállodában. A recis vagy az ügyvez dialadmasan mutatta a nyomozónak, hogy micsoda szuper gépük van, és a nyomozó meglátta, hogy valami vörös foltok mennek a gépben meg gyanús dolgok, és mikor kinyitották, kizúgott egy hulla.
    Nem láttam az Antikrisztust, nem is biztos, hogy meg fogom nézni, ha ennyire fejremászós (Triernek eleve van egy didaktikus hajlama), de vannak para filmélményeim, és nem okvetlenül horrorok.

Itt kommentelhetsz.

