Jászberényi: Budapest-Kairó

 

bp-kairóMindig kicsit félve olvasok olyan könyveket, ahol ismerem a szerzőt. Mert a vége az lesz, hogy meg fogja kérdezni, hogy mi a véleményem a könyvéről. Ez a könyv is ült egy kicsit a süllyesztőben, míg nem maradt olvasnivaló a házban. Félve vettem elő valamikor egy kora délután.

Aznap nem lehett hozzám szólni, meg másnap hajnalban. Néhány óra alatt kivégeztem a könyvet, és szomorúan néztem, hogy milyen kár, hogy csak ennyi. Felolvastam belőle G.-nak részeket, kommentáltam az eseményeket és a személyes reflexiókat. Mindig így olvasunk, ha jó a könyv.

Az egyiptomi forradalomról és az arab tavaszról sok okos elemzést írtak. Nem kétlem, hogy sokan – politológusok, elemzők, okos emberek értenek a világpolitikai folyamatokhoz. Viszont nem olvastam olyan elemzést, amely szemtanúként és résztvevőként írta volna le, hogy mi történik az utcákon. A könyv igazi különlegességét ez adja: arab nevén Abu Háfiz Iszkander, azaz a szerző ott volt, amikor történtek a dolgok. Ha van kulcsmondat a könyvben a miértre, hogy mit keres egy magyar újságíró a forradalmi Egyiptomban, akkor az ez: “a történelem elkezdődött; … látni akarom, ahogyan Egyiptom vajúdik a demokráciával, és nem akarok lemaradni a nehéz szülésről.” (p.10). Ez az első dolog, amitől ez a könyv igazán jó lesz: nem a biztonságos budapesti íróasztala magányában írja a könyvet. Minden borzalom és hősiesség, ami benne van a könyvben, mind megtörtént, és ő látta ezeket és átélte. Hirtelen egy könyv jut még eszembe, ami hasonló hatást váltott ki: Nyiszli Miklós: Orvos voltam Auschwitzban. Ott is egy résztvevő szemtanú írja le, hogy mi történt. És akkor a hitelességről már nem is kell semmit mondani.

A másik dolog, ami miatt jó a könyv: Jászberényi prózája lendületes, sodró, olyan, mint ő maga, mikor személyesen beszélek vele, mindig az az érzésem, hogy én valami iszonyú lassú vagyok, akit elkapott a forgószél. A stílusa miatt is van az, hogy nem lehet a könyvet letenni. Olyan, mint egy tornádó: végighajszol az egész eseménysorozaton, a zember iszonyú gyorsan átszáguld a könyvön, és a végén leesik a nagy semmibe. Már vége? Csend van? Nem dörögnek a fegyverek?

És egy harmadik dolog, bár ez leginkább szakmai: hitelesen ír az iszlámról és a koptokról. Ott él közöttük. Nem ítélkezik. Szereti ezeket az embereket – vallja be kissé szégyenlősen tegnap, miközben kifújja a cigaretta füstjét. A könyv nagyon közel visz ahhoz, hogy hogyan is működik az iszlám a gyakorlatban. Kevés jó magyar nyelvű könyv van az iszlámról, de olan, amelyik így beszél a hétköznapokról, egy sem. Fel fogom majd adni kötelező olvasmánynak.

Coda: Amikor hősökre gondolok, rá (is) gondolok.

Jászberényi: Budapest-Kairó

Jászberényi: Budapest-Kairó” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Remélem, kapható még. Majd körülnézek a neten, meg a jövő héten megyek Pestre dolgozni, beugrok valamelyik Libribe.
    Az ilyeneket szeretem olvasni. Azt hiszem, az általad említett Nyilszli könyvet is olvastam, ha az, amire gondolok, legalábbis ismerősnek tűnik.

Itt kommentelhetsz.

