mindenki az egyéniségéhez

és a hibáihoz mérten főz. Én is.

Tulajdonképp mindig sajnálom egy kicsit az időt a házimunkára, mert értékes időt vesz el az olvasástól. Ettől eltekintve szeretek főzni, de főleg olyasmit, amivel nincs sok pepecselés (még sose csináltam töltött káposztát), nem kell egyfolytában mellette ülni, és hamar megvan.

Ezért nagyon szeretem az előételeket: fokhagymás sajtkrém, francia-saláta, vinetta, saláták – ez az én igazi területem. Előző életemben nyúl voltam, biztosan. Télen a zsíroskenyérből nehéz salátát csinálni, a külföldi meg melegházi zöldségek ízetlenek.

Aztán ott vannak a levesek. A húsleves: a kacsa a kedvencem, a jellegzetes íze és a zsírossága miatt. De a gyümölcsleveseim is jók, meg a krumplilevesem, a márványsajtos salátalevesem, a köménymaglevesem, a fűszeres paradicsomlevesem.

Meg ott vannak a sült húsok is: bundát csinálni nincs se időm, se türelmem, de fűszeres olajban megsütni a húst nagyon megy, és igazán finom lesz. Ezeket szinte sose rontom el.

Köreteket is szeretek csinálni: főleg fűszeres rizset, bulgurt, kuszkuszt, néha krumplit. Nem eszünk túl sok krumplit (mert meg kell pucolni). A párolt zöldséget inkább egyék meg az angolok és a hollandok.

Az édességek viszont az ellenségeim: egy zacskós puding elkészítése is sokkal nagyobb kihívás, mint bármilyen sült. Nem szeretem az édességet, soha nem voltam édesszájú, inkább megeszek egy üveg savanyúuborkát, mint egy tábla csokit. Nem tudok tortát csinálni, még a legegyszerűbb túrótortát is állandóan sikerül elrontani. Az egyedüli, ami úgy-ahogy megy: a mézespogácsa.

Persze a házicsoki kivétel: egyrészt, mert az finom, másrészt mert fűszerezem és chilit is teszek bele.

Ma pl. palacsintát sütöttem. A tíz palacsintából 3 maradt meg épségben. Régen nem káromkodtam ennyit főzés közben.

mindenki az egyéniségéhez

mindenki az egyéniségéhez” bejegyzéshez ozzászólás

  1. vica57 szerint:

    Hogyan lehet 10 palacsintát sütni? :-O
    Nekem egy keverés kb. 30 db, ha kicsit vastagabbra sikerül sütni (ez az adagolókanáltól függ), akkor 25.
    A kajaízlésünk nem igazán hasonlít, amennyiben én szeretem a párolt jellegű zöldségeket, nagyon sokféle módon lehet azokat is fűszerezni, variálni.
    Viszont lehetőleg hanyagolom a rizst, tésztaféléket, bulgurt meg kuszkuszt még nem is ettem :-)
    Levest kétféle típust főzök: vagy valamilyen krémlevest (ügyeletes kedvenc a francia hagymaleves – jó, az nem igazán krémleves, de én azt is megmixelem -, brokkolikrémleves), amibe szinte semmi nem kell, vagy a rém pepecselős csirkeragu levest, gulyást, hasonlókat, amikben szó szerint megáll a kanál.

    A házimunkában nem vagyok az a tűzrőlpattant mintaháziasszony, úgyis megvár…

  2. Há nem tudom, na. Ahányszor eddig csináltam palacsintát, sose sikerült. Azt a hármat sikerült megfordítani, ami vastagabb volt a többinél. A vékonyak egyből elszakadtak.

  3. A tészták nekem a kedvenceim, de nagyjából csak én szeretem.

    És nem írtam semmit a főzelékekről. Lassan 10 éve nem eszek menzán, de továbbra sem bírom látni őket. Kivétel a spenót és a lencse.

  4. vica57 szerint:

    Főzeléket nem főzök már évek óta. Amikor még tettem, az sem olyan volt, mint a szakácskönyvekben. Már eleve tejföl nélkül készítettem a tök, meg a zöldbab főzeléket is, meg a krumplit. Tejjel, ill. a krumplit néha paradicsomosan, bevert tojással. Továbbá többnyire nem rántással, nem is habarással, csak liszttel szórással, épp csak hogy legyen benne egy kevés. Így az én főzelékeim jobban hasonlítottak a párolt zöldségre egy kis tejes szószban, mint a menzai vastagon berántott csuszpájzokra :-))

    A palacsintára visszatérve: inkább nem próbálnám ki, de lehet ám, hogy én is csak a saját sütőmmel tudok palacsintát sütni. Van egy csakis erre használt zománcos palacsintasütőm (kb. 20 éve, te jóég, csak most gondoltam bele, hogy milyen régen vettem…), előtte zománc nélküliben sütöttem, de elkezdtek leragadni (több évtized után, mert már anyám is abban sütötte) benne.
    Úgy tanultam, hogy a palacsintasütőt semmi másra nem szabad használni, és a mosogatásnál is kerülni kell a súrolást, karcolódást. Ezért anyu a palacsintasütőt nem is mosogatta a többi edénnyel,hanem kis vizet tett bele, a gázon felfőzte, kevés mosószert tett a vízhez és vigyázva kimosta, leöblítette.
    Még a tejeslábos az ilyen különkezelt edény :-))

  5. a krumplit nem muszáj megpucolni, mi sose pucoljuk (kivéve, ha petrezselymes krumpliként lesz felszolgálva, de akkor is könnyebb már főtten leszedni a héját), elég nagyon alaposan megmosni :) és a héjában sült krumplinak, akár fel van szeletelve, akár nincs, sokkal krumplibb az íze is :)

Itt kommentelhetsz.

