a végeérhetetlen listákról

szól Eco éppen most olvasott könyvének az egyik fejezete.

Aki régebb óta olvassa a blogot, az tudja, hogy elég szenvedélyes listaíró vagyok, az íróasztalom is állandóan tele van feljegyzett (és soha nem teljesített) listákkal. Szeretem a táblázatokat, felsorolásokat, összehasonlításokat, mert ezek valahogy rendszerezik a világot, majdnem azt írtam, hogy struktúrálják, mert megint filozófia-pótóra volt ma. És lám-lám, amiről Nati is ír, hogy ha az ember agyal valamin, akkor olyan dolgok jönnek vele szembe tiszta véletlenül: ma arról írt Arisztóteréz a metafizikájában, hogy vannak, akik szerint tíz princípium van (igazából elfelejtettem, hogy kik ezek, és lusta vagyok felállni és megnézni), mert a tíz olyan szép kerek szám, és mindegyik princípium kettő, és itt következik egy felsorolás a tíz principiumról, ami ellentétpár.

A napokban a tanítványaimnak hallgatóknak diákoknak* azoknak, akik hozzám járnak arab órára, listát akartam készíteni az arab nyelvtani terminológiából. Se magyarul, se angolul nem elérhető ilyen lista, illetve kering néhány a neten, de az nem teljes. Összedolgoztam kettőt, ami nekem megvan, és rájöttem, hogy bizony, ahhoz, hogy ne érezzem menthetetlenül gyalázatosan felületesnek a munkámat, amit kiadok a kezemből, át kellene néznem az egész kétkötetes leíró nyelvtant, de abban sincs meg minden, egyszer kerestem valamit, és nem találtam. És akkor gondolkoztam el azon, hogy milyen nehezemre esik olyan listát kiadni a kezemből, ami nem teljes, mert a lista vaahogy misztikus módon a teljességet jeleníti meg, avagy a dolgozni-csak-pontosan-szépen, filozófiai szósszal lehányva.

* Mindig zavarban vagyok, hogy hogy is említsem őket kollektíve. Egyrészt, mert az, hogy tanítványok, nagyon nagyképűen hangzik. A hallgatók olyan pesties, G. mindig kijavít. A diákok meg olyan gyerekes, vagy mittomén, nem akarom lebecsülni őket.

a végeérhetetlen listákról

a végeérhetetlen listákról” bejegyzéshez egy hozzászólás

  1. Tanulóim?
    G. mire javít ki?

    Bár szerintem a tanítványok nem nagyképű, nem csak Jézusnak meg a prófétáknak volt olyanjuk .-))
    Általánosban is “tanítványokról” beszéltek a tanárok, a “diákok” már gimiben voltak :-))

    Listákat én is írok néha, elintézendőkről, bevásárolandókról főleg.
    Vagy pl. milyen növényeket szeretnék a kertbe venni. És majdhogynem szenvedélyesen készítek táblázatokat .-))

Itt kommentelhetsz.

